نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی
اگر مفید بود، لطفا اشتراک گذاری کنید.

تجارت الکترونیک صاحبان کسب و کار را وادار به فروش محصولات خود در وب سایت های شخصی یا سایت های فروش اینترنتی مانند دیجی کالا می‌کند. فروش آنلاین نیاز به عکاسی از محصول دارد تا توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب کند. چگونه می‌توان با یک عکس خوب از محصول، مشتریان را به خرید ترغیب کرد؟ پاسخ کوتاه این است: نورپردازی صحیح در عکاسی. در این مقاله به نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی می‌پردازیم.

اهمیت نورپردازی در عکاسی

اهمیت نورپردازی در عکاسی غیرقابل انکار است. عکاسی از محصولات می‌تواند تأثیر زیادی بر تجارت و کسب و کار الکترونیک داشته باشد. هدف از نورپردازی نمایش هرچه بهتر محصول است. به بیان دیگر ایجاد عکس‌هایی که محصول شما را به معنای واقعی کلمه در بهترین نور نمایش دهد. وقتی از نور به روش درست در عکاسی از محصول استفاده شود، فروش افزایش می‌یابد. با نورپردازی صحیح، نیاز به ادیت و روتوش تصاویر نیز کمترخواهد بود. داشتن تجهیزات نورپردازی مناسب به اندازه داشتن دوربین و لنز مناسب اهمیت دارد.

اهمیت نورپردازی در عکاسینورپردازی

نور‌های استودیو شامل نور اصلی یا کلیدی (Key Light)، نور فرعی یا پرکننده (Fill Light) و نور زمینه یا بکگراند (Back Light) است. نور کلیدی منبع اصلی نور است. نور اصلی معمولاً خارج از محور دوربین و مستقیم به سمت محصول (یا سوژه) است. نور پر کننده یک نور ثانویه بوده و اغلب دارای شدت نوری کمتر است. نور پس زمینه نوری است که در پشت سوژه قرار می گیرد تا سوژه را از پس زمینه جدا کند.

نورپردازیانواع نور ثابت

سه نوع نور استودیویی وجود دارد: نور فلورسنت، نورLED  و نور تنگستن.

نور فلورسنت

نورهای فلورسنت کم مصرف هستند اما نور خروجی کمی (حدود ۶۰-۱۰۰ وات) دارند. این نورها ارزان بوده و به راحتی قابل تعویض می‌باشند.

نور LED

نورهای LED بسیار کم مصرف بوده و گرمای کمی تولید می‌کنند. آنها از تعداد زیادی دیودهای ساطع کننده نور (LED) کوچک تشکیل شده اند و برای مدت طولانی دوام می‌آورند.

نور تنگستن

نورهای تنگستن بالاترین سطح خروجی را دارند اما گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. با تنظیم سطح روشنایی می‌توانید دمای رنگ را تغییر دهید.

چیدمان نور

چیدمان نور تصمیم مهمی است که یک عکاس پس از تنظیم صحنه می‌گیرد. نور کلیدی در مقابل نور پرکننده در کجا قرار می‌گیرند؟ محل قرار گرفتن نورها چگونه بر سایه‌ها  روی محصول تأثیر می‌گذارد؟

در این مرحله از عکاسی، تجربه نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین برای کسانی که تجربه کافی ندارند، آزمون و خطا و صبر  برای دستیابی به بهترین نتایج لازم است.

شدت نور و سایه ها

وقتی صحبت از عکاسی تبلیغاتی می‌شود، کیفیت نور اهمیت ویژه‌ای دارد. نور سخت است یا نرم؟ آیا می‌توان شدت نور را تغییر داد؟ اگر به طور حرفه‌ای نورپردازی را یاد نگرفته‌اید یا تجربه کار در یک استودیو عکاسی را ندارید، نگران نباشید! با نورها “بازی کنید”. سعی کنید آنها را از سوژه نزدیک یا دورتر کنید. دور و نزدیک کردن نورها از سوژه، نرمی نور و شدت سایه‌ها را تغییر می‌دهد. با استفاده از مدیفایرها یا شکل دهنده‌های نور می‌توانید کیفیت نور را تغییر دهید. برای آشنایی با انواع مدیفایرها و نحوه استفاده از آنها خواندن مقاله “انواع شکل دهنده‌های نور” را به شما توصیه می کنیم.

مدیفایرهابهترین تکنیک‌های نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

حتی یک لحظه هم فکر نکنید که بهترین عکاسان از همان روز اول نورپردازی را درست انجام داده‌اند. اکثر آنها زمان زیادی را صرف مطالعه و تمرین تکنیک‌های نورپردازی کرده‌اند.

تکنیک‌هایی که در نورپردازی به شما کمک خواهد کرد:

  • اندازه نور چیزی است که نرمی و شدت سایه ها را تعیین می‌کند. استفاده از نور کوچک باعث ایجاد سایه‌های سخت‌تر می‌شود. وقتی سایه‌های ملایم می‌خواهید، بهتر است نور بزرگتر استفاده کنید.
  • باید تفاوت بین نور نرم و سخت را به خوبی درک کنید. اگر می‌خواهید بافت محصول را نشان دهید، باید از نور سخت استفاده کنید.
  • موقعیت نور یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است. آیا زاویه نور باید از بالا، پایین، پشت یا کنار باشد؟ این چیزی است که از تمرین و تجربه می‌آموزید.
  • فاصله نور از سوژه نیز مهم است. نوری که دورتر قرار می‌گیرد سخت تر به نظر می‌رسد. نورپردازی از فاصله کمتر سایه‌های کمتری ایجاد می‌کند.
  • مطمئن شوید که شی از پس زمینه متمایز است و به اندازه کافی روشن است. باید آزمایش کنید و وقت بگذارید تا آنچه را که برای محصول مناسب است پیدا کنید.
  • نورپردازی صحیح باعث ایجاد احساس مناسب در عکس می‌شود. نورهای روشن برای برخی محصولات مانند محصولات مراقبت از پوست مناسب خواهند بود. دو تصویر زیر نمونه‌ای عالی از این هستند که چگونه نور می‌تواند حال و هوا یا احساس خاصی ایجاد کند. از نظر ترکیبی، این دو تصویر دقیقاً یکسان هستند – همان محصول در یک مکان در یک پس‌زمینه – اما احساس کاملاً متفاوتی دارند.

نورپردازی متفاوتتمرین در نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

اگر در عکاسی تبلیغاتی تازه کار هستید، مدتی را به مرور کاتالوگ‌ها و نمونه‌های آنلاین محصولات مشابه آنچه که قصد عکاسی دارید اختصاص دهید. نورپردازی در نمونه‌های عکاسی شده را تجزیه و تحلیل کنید تا به شما در برنامه ریزی بهتر کمک کند. شکل سایه‌ها نشان می‌دهد که عکاس نورها را در کجا قرار داده و نورها چقدر دور یا نزدیک بوده‌اند.

از بین بردن انعکاس

استفاده از دو نور و قرار دادن آنها در زاویه جلویی سوژه می‌توان نور یکنواخت به دست آورد و مشکل انعکاس را برطرف کرد. این تنظیمات ممکن است بر اساس اندازه و شکل محصولات نیاز به اصلاح داشته باشد. انجام این کار با نورپردازی مداوم آسان است. بدین ترتیب می‌توانید ببینید که حرکت روی قاب شما چگونه تأثیر می‌گذارد.

نورپردازی با دو نورثبت جزییات با کمک نورپردازی

اگر از محصولات غیر انعکاسی عکاسی می‌کنید باید از همه طرف روشن شوند. برای نورپردازی کامل استفاده از سه نور منطقی خواهد بود. بدین ترتیب تمام زوایای سوژه به خوبی روشن می‌شود.

نورپردازی با سه نورنورپردازی مثلثی

این نوع نورپردازی در بین عکاسان استودیو پرتره بسیار محبوب است. همچنین برای عکس‌های طبیعت بی جان و محصول کاربردی خواهد بود. برای کمک به جداسازی سوژه از پس‌زمینه، از این نورپردازی کمک بگیرید. این مدل نورپردازی به شما امکان می‌دهد یک ظاهر سه بعدی بسیار زیبا و برجسته ایجاد کنید.

نورپردازی مثلثیجدا کردن سوژه از پس زمینه

آیا متوجه ترکیب بیش از حد محصولات با پس زمینه هستید؟ می‌توانید با یک تغییر کوچک در مثلث نوری یک چیدمان متفاوت ایجاد کنید. تنها تفاوت بین مثلث و جداسازی این است که نورهای پس زمینه بیشتر بکگراند را هدف گرفته اند. این سبک نورپردازی سوژه را از پس زمینه جدا می‌کند.

جدا کردن سوژه از زمینهنتیجه گیری

کدام نورپردازی برای عکاسی تبلیغاتی از محصول بهترین است؟ اگر بخواهیم صادق باشیم، نورپردازی از محصول تجربی است.  محصولات مختلف به نورپردازی متفاوتی احتیاج دارند. برای یادگیری نورپردازی مناسب سناریوی خود وقت بگذارید.

“همانطور که بیش از یک راه برای پخت کیک وجود دارد، روش‌های زیادی برای نورپردازی از محصولات هم وجود دارد.”


اگر مفید بود، لطفا اشتراک گذاری کنید.